שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 9,228 בתים ,  10:39, 29 באוגוסט 2018
שורה 6: שורה 6:     
==דוגמאות לקונצנזוס מדעי==
 
==דוגמאות לקונצנזוס מדעי==
'''כדור הארץ סובב את השמש '''- לכוכבים יוחסה חשיבות אסטרלוגית ודתית שכן כביכול הם חזו את העתיד. דבר זה הקנה להם גם חשיבות פוליטית שכן חיזוי נפילה של מלך עלול היה לעודד מהפכה. מסיבות אלה ובגלל, הסיוע של כוכבים לניווט היתה חשיבות ליכולת לקבוע את מסלול הכוכבים. בתחילה חשבו רוב האנשים ורוב המלומדים כי השמש, הירח והכוכבים סובבים את כדור הארץ, וחלקם אף סברו כי כדור הארץ הוא מרכז היקום. המודל של תלמי אודות כוכבי הלכת הציב את כדור הארץ במרכז. המודל נשען על ההיגיון הפשוט שכדור הארץ נראה לנו יציב מאד והכל סובב סביבנו. השמש זזה מסביב לכדור הארץ, הכוכבים זזים מסביב לכדור הארץ גם הם אבל הם גם נמצאים בתוך מין ספרות או עיגולים, שמבצעים סיבוב כאשר הם מקיפים את כדור הארץ. ולכן מידי פעם נראה שהם זזים אחורה. מודל זה היה הגיוני מאד, הוא העניק תחזיות טובות למדי למיקום הכוכבים בשמיים - איפה הם יהיו ביום נתון. במיוחד תחזיות טובות מספיק לאמצעי המדידה שהיו בזמנו של תלמי ולשנים רבות לאחר מכן, מודל זה שנתמך על ידי הכנסייה הקתולית בימי הביניים, (מנימוקים תאולוגיים ולא בהכרח מדעיים) תקע את האסטרונומיה למשך כ-1,500 שנה.
  −
התאוריה לפיה כדור הארץ מסתובב לא היתה ברורה מאליה וסבלה מקשיים שונים - לדוגמה אם כדור הארץ מסתובב עליו לנוע במהירות זוויתית של מאות קילומרטים בשעה - ואם דבר זה נכון מדוע אין רוח חזקה שמעיפה את כל הדברים? בשלב מסויים עלתה התאוריה של קופרניקוס, ותאוריה זו התחזקה עקב חישובים של יוהנס קפלר. קפלר הבין שכדור הארץ וכן כוכבי הלכת האחרים מסתובבים במסלולים אליפטיים (לא מעגליים) סביב השמש. התנועה של השמש בשמיים נובעת מכך שכדור הארץ סובב סביב ציר שעובר סמוך לקטבים. במשך הזמן התרבו העדויות לכך - בשנת 1610 גילה גלילאו גליליי ארבעה ירחים המקיפים את כוכב הלכת צדק, בעזרת ההמצאה החדשה באותה תקופה - הטלסקופ. גילוי זה נתן משנה תוקף למודל ההליוצנטרי והיווה הוכחה שתנועה שאינה סביב כדור הארץ היא בגדר האפשר. אייזיק ניוטון ניסח על בסיס התאוריה של קפלר את העקרונות שלו למכניקה -חוקי התנועה של ניוטון. כך התאוריה של קפלר התקבלה כקונצנוס מדעי. בהמשך נמצאו יישומים וראיות נוספות לתאוריה של קופרינקוס וקפלר - לדוגמה שילוחי חלליות לכוכבי לכת הצריכו חישוב מדוייק יותר של המסלולים שלהם. בנוסף חלליות ולווינים שנמצאים כיום מחוץ לכדור הארץ יכולים לצלם את הסיבוב שלו והם נאלצים להתחשב בו לשם צילום של עצמים או לשם חזרה לכדור הארץ.
     −
'''חוקי התנועה של ניוטון''' חוקים אלה מצהירים לדוגמה שעצם שנע בלא חיכוך וללא שכוחות חיצוניים אחרים יפעלו עליו ינוע בקו ישר וישמור על אותה מהירות. תאוריה זו היתה מנוגדת לתאוריות קודמות לפיה עצם רוצה לעצור במקומו. התאוריה הזו נראתה הגיונית כאשר היא דנה בחפצים שפועלים עם חיכוך כמו כדור שנע על הרצפה או חץ שעף באוויר. התאוריה של ניוטון סיפקה חיזויים מדוייקים יותר - לדוגמה ניוטון חישב את מקדמי החיכוך של אוויר, ברזל, עץ וכדומה וכך ניתן היה לחשב מהירות ומסלולים של עצמים שונים (לדוגמה מסלולים של כדורי תותח, דבר שהיתה לו חשיבות צבאית), כך הפכה התאוריה של ניוטון לקונצונס בתוך זמן קצר. כיום כאשר ניתן לייצר ריק או להגיע לחלל ניתן לראות חיזוקים נוספים לתאוריה של ניוטון. בתחילת המאה ה-20 התברר כי התאוריה של ניוטון אינה מדוייקת - כאשר מתקרבים למהירויות גבוהות מאוד יש צורך בתיקון של התאוריה באמצעות תורת הייחסות של איינשטיין.  עם זאת במהירויות קטנות וכאשר לא נדרש דיור גבוה, משתמשים בתאוריה הניוטונית לשם התקנים מכנאיים פשוטים יחסית כמו שעונים, מסילות, שיפועי כבישים ועוד יישומים הנדסיים רבים.  
+
===כדור הארץ סובב את השמש===
 +
לכוכבים יוחסה חשיבות אסטרלוגית ודתית שכן כביכול הם חזו את העתיד. דבר זה הקנה להם גם חשיבות פוליטית שכן חיזוי נפילה של מלך עלול היה לעודד מהפכה. מסיבות אלה ובגלל, הסיוע של כוכבים לניווט היתה חשיבות ליכולת לקבוע את מסלול הכוכבים. בתחילה חשבו רוב האנשים ורוב המלומדים כי השמש, הירח והכוכבים סובבים את כדור הארץ, וחלקם אף סברו כי כדור הארץ הוא מרכז היקום. המודל של תלמי אודות כוכבי הלכת הציב את כדור הארץ במרכז. המודל נשען על ההיגיון הפשוט שכדור הארץ נראה לנו יציב מאד והכל סובב סביבנו. השמש זזה מסביב לכדור הארץ, הכוכבים זזים מסביב לכדור הארץ גם הם אבל הם גם נמצאים בתוך מין ספרות או עיגולים, שמבצעים סיבוב כאשר הם מקיפים את כדור הארץ. ולכן מידי פעם נראה שהם זזים אחורה. מודל זה היה הגיוני מאד, הוא העניק תחזיות טובות למדי למיקום הכוכבים בשמיים - איפה הם יהיו ביום נתון. במיוחד תחזיות טובות מספיק לאמצעי המדידה שהיו בזמנו של תלמי ולשנים רבות לאחר מכן, מודל זה שנתמך על ידי הכנסייה הקתולית בימי הביניים, (מנימוקים תאולוגיים ולא בהכרח מדעיים) תקע את האסטרונומיה למשך כ-1,500 שנה.  
 +
התאוריה לפיה כדור הארץ מסתובב לא היתה ברורה מאליה וסבלה מקשיים שונים - לדוגמה אם כדור הארץ מסתובב עליו לנוע במהירות זוויתית של מאות קילומרטים בשעה - ואם דבר זה נכון מדוע אין רוח חזקה שמעיפה את כל הדברים? בשלב מסויים עלתה התאוריה של קופרניקוס, ותאוריה זו התחזקה עקב חישובים של יוהנס קפלר. קפלר הבין שכדור הארץ וכן כוכבי הלכת האחרים מסתובבים במסלולים אליפטיים (לא מעגליים) סביב השמש. התנועה של השמש בשמיים נובעת מכך שכדור הארץ סובב סביב ציר שעובר סמוך לקטבים. במשך הזמן התרבו העדויות לכך - בשנת 1610 גילה גלילאו גליליי ארבעה ירחים המקיפים את כוכב הלכת צדק, בעזרת ההמצאה החדשה באותה תקופה - הטלסקופ. גילוי זה נתן משנה תוקף למודל ההליוצנטרי והיווה הוכחה שתנועה שאינה סביב כדור הארץ היא בגדר האפשר. {{הערה|ראו פרוט בנושא זה ב[[קוסמוס (סדרת טלוויזיה)]] של [[קרל סייגן]]}} אייזיק ניוטון ניסח על בסיס התאוריה של קפלר את העקרונות שלו למכניקה -חוקי התנועה של ניוטון. כך התאוריה של קפלר התקבלה כקונצנוס מדעי. בהמשך נמצאו יישומים וראיות נוספות לתאוריה של קופרינקוס וקפלר - לדוגמה שילוחי חלליות לכוכבי לכת הצריכו חישוב מדוייק יותר של המסלולים שלהם. בנוסף חלליות ולווינים שנמצאים כיום מחוץ לכדור הארץ יכולים לצלם את הסיבוב שלו והם נאלצים להתחשב בו לשם צילום של עצמים או לשם חזרה לכדור הארץ.  
   −
'''הטבלה המחזורית '''המדען הרוסי דימיטרי מנדלייב בנה את טבלת היסודות שלו, הוא לא רק התאים אותה לכל היסודות הקיימים בהצלחה, הוא חזה קיומם של יסודות שיופיעו בהמשך, והם אכן הופיעו.
+
===חוקי התנועה של ניוטון===
 +
חוקים אלה מצהירים לדוגמה שעצם שנע בלא חיכוך וללא שכוחות חיצוניים אחרים יפעלו עליו ינוע בקו ישר וישמור על אותה מהירות. תאוריה זו היתה מנוגדת לתאוריות קודמות לפיה עצם רוצה לעצור במקומו. התאוריה הזו נראתה הגיונית כאשר היא דנה בחפצים שפועלים עם חיכוך כמו כדור שנע על הרצפה או חץ שעף באוויר. התאוריה של ניוטון סיפקה חיזויים מדוייקים יותר - לדוגמה ניוטון חישב את מקדמי החיכוך של אוויר, ברזל, עץ וכדומה וכך ניתן היה לחשב מהירות ומסלולים של עצמים שונים (לדוגמה מסלולים של כדורי תותח, דבר שהיתה לו חשיבות צבאית), כך הפכה התאוריה של ניוטון לקונצונס בתוך זמן קצר. כיום כאשר ניתן לייצר ריק או להגיע לחלל ניתן לראות חיזוקים נוספים לתאוריה של ניוטון. בתחילת המאה ה-20 התברר כי התאוריה של ניוטון אינה מדוייקת - כאשר מתקרבים למהירויות גבוהות מאוד יש צורך בתיקון של התאוריה באמצעות תורת הייחסות של איינשטיין.  עם זאת במהירויות קטנות וכאשר לא נדרש דיור גבוה, משתמשים בתאוריה הניוטונית לשם התקנים מכנאיים פשוטים יחסית כמו שעונים, מסילות, שיפועי כבישים ועוד יישומים הנדסיים רבים.  
   −
''' התחממות כדור הארץ''' - כאשר השאלה נשאלת לראשונה בשנות ה-70 של המאה הא-20, – לדוגמה האם כדור הארץ מתחמם, מתקרר או נשאר באותה טמפרטורה, יהיו השערות רבות והסברים שונים. עם הזמן נחשלו התאוריות של התקררות כדור הארץ או תאוריות על כך שהטמפרוטורה היא יציבה ויותר ויותר מדענים וגופי מחקר החלו לתמוך בתאוריה של התחממות עולמית מעשה ידי אדם.  
+
===תורת האבולוציה של דארוויון===
 +
דארווין פיתח את [[תורת האבולוציה]] שמסבירה את תהליך ההתפתחות של מינים שונים של צמחים ובעלי חיים. דבר זה התנגש בצורה חזתית עם הרעיון של בריאה לפיו כל היצורים החיים הם תוצאה של תכנון תבוני או אלוהי כלשהו. עם הזמן התרבו הראיות לטובת התאוריה של דאוורין והיא שוכללה והתגבשה יחד עם תאוריות נוספות כמו תורת התורה של גרגורי מנדל. כיום אבולוציה מודגמת לא רק בקרב מינים ביולוגיים אלא גם בקרב תהליכים אחרים כמו סימולציות מחשבים ותהליכי למידה במחשב. למרות ההסתמכות הבלעדית על תאוריית האבולוציה במחקר הביולוגי והרפואי יש עדיין התנגדות רבה לתאוריה זו בקרב חלק מה[[שמרנות|שמרנים]] הדתיים ובעיקר בקרב חלק מהנוצרים, המוסלמים והיהודים. יש גם מדענים דתיים שמפרסמים מידי פעם "תאוריות" חלופיות לאבולוציה - אשר מופנות לקהל הדתי - אולם הסברים אלה אינם מפורסמים בירחונים מדעיים שעוברים ביקורת עמיתים, הניבוי שלהם לקוי או אפסי והם לא מצליחים לעמוד בביקורת שמוטחת בהם מצד מצדדי התאוריה של דאורווין. בסופו של דבר אין מחקר מדעי ביולוגי או רפואי שמבוסס על "תאוריות" אלה והן נחשבות סוג של פסאבדו מדע.
 +
 
 +
===הטבלה המחזורית ===
 +
המדען הרוסי דימיטרי מנדלייב בנה את טבלת היסודות שלו, הוא לא רק התאים אותה לכל היסודות הקיימים בהצלחה, הוא חזה קיומם של יסודות שיופיעו בהמשך, והם אכן הופיעו. התאוריה הזו החליפה את ה[[אלכימיה]] שהיתה לפני זמנו של מנדלייב.
 +
 
 +
===תורת היחסות של איינשטיין===
 +
בתחילת המאה ה-20 איינשטיין טען כי יש מהירות אבסולוטית שאותה לא ניתן לעבור - מהירות האור. לדבר זה היו השלכות נוספות כמו קצב התקדמות שונה של הזמן וטענות שנראו בתחילה מוזרות.  תחילה התנגדו פיזיקאים רבים לתאוריה זו אולם התאוריה של איינשטיין פתרה בעיות רבות שהיו בתקופתו והביא לניבויים שאומתו לדוגמה "עיקום" של אור שעבר ליד השמש, עדשות כבידה ושינוי של קצב התקדמות הזמן עבור מערכות שנעות במהירויות שונות. . כיום כל הפיזיקה המודרנית מקבלת את התאוריה של איינשטיין למרות בעיות ידועות בתאוריה זו.
 +
 
 +
===נזקי העישון===
 +
מחקרים ראשונים על נזקי העישון - השפעה לרעה של טבק על כלי הדם - פורסמו כבר בתחילת המאה ה-20 , בשנות ה-30 ו-40 פורסמו יותר ויותר מחקרים מדעיים שקשרו בין [[עישון טבק]] לבין [[סרטן ריאות]] וסוגים אחרים של [[סרטן]]. בשנות ה-50 ו-60 בוצעו מחקרים ענקיים נוספים בהשתתפות מיליוני נחקרים. באמצע שנות ה-60 הכיר הרופא הראשי של ארצות הברית בכך שעישון טבק מסרטן וכך גם הכירו בנושא משרדי בריאות של מדינות אחרות כמו אנגליה וישראל. [[חברות הטבק]] ניסו לערער על מסקנות אלה הן על ידי מימון מחקרים שיגיעו למסקנה הפוכה והן על ידי השפעה על הציבור, העיתונות, רופאים בכירים, רופאים בכלל ועל פוליטיקאים. הקונצנוס על נזקי הטבק שהיה ידוע בחלקו לרופאים וחוקרים רבים כבר בשנות ה-50, הלך והתגבש בשנות ה60- וה-70.  בהמשך בוצעו מחקרים נוספים שגילו כי [[התמכרות לטבק|טבק הוא חומר ממכר]], וכי נגרם נזק בריאותי גם עקב [[עישון פסיבי]]. כמו כן נמצא כי חברות הטבק מכוונות את [[שיווק טבק לבני נוער|מאמצי השיווק שלהן לבני נוער]]. ומבצעות [[מניפולציה בניקוטין]]. עם הזמן הפכו נזקי העישון לקונצנוס מדעי. עם הזמן הלכה ונשחפה שם ההשפעה של חברות הטבק על המחקר ועל המדיניות והציבור והיא מכונה [[הכחשת נזקי העישון]]. דבר זה קיבל משנה תוקף עם פרסומם של מילוני מסמכים פנימיים של חבורת הטבק בעקבות תביעה משפטית מולם, משנת 1998 , כאשר המסמכים גילו שחברות הטבק ידעו על הנזיקם השונים ודיברו על כך במסמכים פנימיים בזמן שהם יצרו מול הציבור מצג אחר. כיום חבורת טבק מודות בעצמן שעישון הוא דבר מסרטן. בעקבות משפט בארצות הברית נקבע שחברות הטבק יצטרכו לפרסם התנצלות לציבור בגלל פרסום דברים לא נכונים, אולם קיים דיון משפטי ארוך ביחס לניסוח של התנצלות זו. 
 +
 
 +
===התחממות כדור הארץ===
 +
כאשר השאלה נשאלת לראשונה בשנות ה-70 של המאה הא-20, – לדוגמה האם כדור הארץ מתחמם, [[התקררות עולמית|מתקרר]] או נשאר באותה טמפרטורה, יהיו השערות רבות והסברים שונים. עם הזמן נחשלו התאוריות של התקררות כדור הארץ או תאוריות על כך שהטמפרוטורה היא יציבה ויותר ויותר מדענים וגופי מחקר החלו לתמוך בתאוריה של התחממות עולמית מעשה ידי אדם.  
 
העבודה היוצרת את הבסיס למדע של שינויי האקלים, מצוטטת בתדירות גבוהה בידי מדענים רבים אחרים מתחום האקלים, דבר המדגים כי תיאוריה זו מקובלת ושניתן לסמוך עליה. באופן דומה לניבויים שצמחו מתוך התאוריה של מנדלייב או קפלר, גם התאוריה של התחממות עולמית סיפקה מספר תחזיות שהתבררו בהמשך כנכונות - בין היתר הקיום של תהליך ההתחממות עצמו (בניגוד לדעות של [[התקררות עולמית]], עולם ללא שינוי או שינוי מחזורי), תופעה של התחממות מהירה יותר של איזורי הקטבים ותופעה של התקררות החלק העליון של האטמוספירה בד בבד עם התחממות החלק התחתון שלה).  
 
העבודה היוצרת את הבסיס למדע של שינויי האקלים, מצוטטת בתדירות גבוהה בידי מדענים רבים אחרים מתחום האקלים, דבר המדגים כי תיאוריה זו מקובלת ושניתן לסמוך עליה. באופן דומה לניבויים שצמחו מתוך התאוריה של מנדלייב או קפלר, גם התאוריה של התחממות עולמית סיפקה מספר תחזיות שהתבררו בהמשך כנכונות - בין היתר הקיום של תהליך ההתחממות עצמו (בניגוד לדעות של [[התקררות עולמית]], עולם ללא שינוי או שינוי מחזורי), תופעה של התחממות מהירה יותר של איזורי הקטבים ותופעה של התקררות החלק העליון של האטמוספירה בד בבד עם התחממות החלק התחתון שלה).  
 +
 +
===נזקים של זיהום אוויר===
 +
בעבר נחשב [[זיהום אוויר]] לדבר שהוא בגדר "עשן" או גורם של "ריח רע" אבל לקח זמן רב עד שהתגבשו עוד ועוד מחקרים בדבר [[השפעות בריאותיות של זיהום אוויר]]. לפי ארגון הבריאות העולמי, זיהום אוויר הוא גורם סיכון משמעותי מספר בעיות  בריאות מסוכנות: שבץ מוחי, [[מחלת לב]], מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), [[סרטן ריאות]] ומחלות נשימה מדבקות (כמו דלקת ראות, שחפת). ברחבי העולם זיהום אוויר (ביתי וסביבתי)  הורג כ-7 מיליון אנשים בשנה עקב בעיות אלה. זיהום אוויר סביבתי גורם למוות מוקדם של 3.7 מיליון בני אדם בשנה.<ref name="who2014">[http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2014/air-pollution/en/ 7 million premature deaths annually linked to air pollution] ארגון הבריאות העולמי, 25.3.2014</ref> החל משנת 2013 זיהום אוויר מוכר על ידי ארגון הבריאות העולמי כ[[מסרטן וודאי בבני אדם]].{{הערה|שם =iarc_pr221}}
 +
נזקי זיהום אוויר כוללים -  עליה בביקורים בבתי חולים, עליה באשפוזים ושימוש מוגבר בתרופות,  החמרת תסמיני [[אסתמה]], [[טרטוגן|סיכון לעוברים]], בעיות נשימה (קשיי-נשימה, צפצופים בנשימה, חירחור, שיעול), פגיעה בהתפתחות הריאות אצל ילדים, [[סכרת]], מחלות לב וכלי דם, סרטן ריאות ומוות מוקדם.{{הערה|[http://www.health.gov.il/Subjects/Environmental_Health/Environmental_contaminants/Pages/AirPollution_infograph.aspx  זיהום אוויר ובריאות] כרזה של משרד הבריאות}}
 +
 +
מזהמי האוויר הנפוצים ביותר כוללים [[חומר חלקיקי]], [[אוזון בגובה הקרקע|אוזון]], [[חנקן דו-חמצני|תחמוצות חנקן]], [[גופרית דו-חמצנית|תחמוצות גופרית]], [[חומרים אורגניים נדיפים]], ו[[פחמן חד חמצני]]. בנוסף קיימים לפחות 112 מזהמים נוספים ונדירים יותר כגון [[בנזן]], [[1,3-Butadiene]] וזיהום מ[[מתכות כבדות]]. חלק מסוגי זיהום האוויר יכולים להתגלגל לזיהומים אחרים כמו [[זיהום קרקע]] ו[[זיהום במזון]]. חלק מהחשיפה למזהמי אוויר יכולה להיות בסביבת העבודה, ובסביבה הביתית עקב חשיפה לחומרים שונים כגון תוצרי ניקוי יבש, דבקים וצבעים. מקור אחר לחשיפה לזיהום אוויר הוא [[זיהום קרקע]]. ילדים מתחת לגיל חמש שגרים במדינות מתפתחות הם האוכלוסייה הפגיעה ביותר במונחים של סך מקרי מוות המיוחסים לזיהום בתוך ומחוץ לבית. <ref name="who_outdoor">[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs313/en/ Ambient (outdoor) air quality and health] ארגון הבריאות העולמי, מרץ 2014</ref>
 +
 +
==ראו גם==
 +
* [[יום דארווין]]
 +
* [[הכחשת נזקי העישון]]
 +
* [[הכחשת זיהום]]
 +
* [[הכחשת אקלים]]
    
[[קטגוריה:מדע]]
 
[[קטגוריה:מדע]]
 +
[[קטגוריה:תקשורת]]

תפריט ניווט