שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,009 בתים ,  15:42, 2 באוקטובר 2018
שורה 22: שורה 22:     
===תורת האבולוציה של דארוויון===  
 
===תורת האבולוציה של דארוויון===  
דארווין פיתח את [[תורת האבולוציה]] שמסבירה את תהליך ההתפתחות של מינים שונים של צמחים ובעלי חיים. דבר זה התנגש בצורה חזתית עם הרעיון של בריאה לפיו כל היצורים החיים הם תוצאה של תכנון תבוני או אלוהי כלשהו. עם הזמן התרבו הראיות לטובת התאוריה של דאוורין והיא שוכללה והתגבשה יחד עם תאוריות נוספות כמו תורת התורה של גרגורי מנדל. כיום אבולוציה מודגמת לא רק בקרב מינים ביולוגיים אלא גם בקרב תהליכים אחרים כמו סימולציות מחשבים ותהליכי למידה במחשב. למרות ההסתמכות הבלעדית על תאוריית האבולוציה במחקר הביולוגי והרפואי יש עדיין התנגדות רבה לתאוריה זו בקרב חלק מה[[שמרנות|שמרנים]] הדתיים ובעיקר בקרב חלק מהנוצרים, המוסלמים והיהודים. יש גם מדענים דתיים שמפרסמים מידי פעם "תאוריות" חלופיות לאבולוציה - אשר מופנות לקהל הדתי - אולם הסברים אלה אינם מפורסמים בירחונים מדעיים שעוברים ביקורת עמיתים, הניבוי שלהם לקוי או אפסי והם לא מצליחים לעמוד בביקורת שמוטחת בהם מצד מצדדי התאוריה של דאורווין. בסופו של דבר אין מחקר מדעי ביולוגי או רפואי שמבוסס על "תאוריות" אלה והן נחשבות סוג של פסאבדו מדע.  
+
בשנת 1859 פרסם [[צ'ארלס דרווין]] את ספרו "[[מוצא המינים]]" שבו תאר את [[תורת האבולוציה]] שמסבירה את [[תהליך]] ההתפתחות של מינים שונים של צמחים ובעלי חיים. דבר זה התנגש בצורה חזתית עם הרעיון של בריאה לפיו כל היצורים החיים הם תוצאה של תכנון תבוני או אלוהי כלשהו. עם פרסום הספר רק מיעוט בקהילת הביולוגים קיבל את הטענה המרכזית בדבר מנגנון הברירה הטבעית, אולם רעיון האבולוציה עצמו התקבל בהדרגה בקהילה המדעית ובקרב הציבור הרחב, עקב התרבות הראיות לטובת התאוריה של דאוורין ושלילת הסברים אחרים. בשנות ה־30 וה־40 של המאה ה־20 יצרו מדענים את [[הסינתזה האבולוציונית המודרנית]], אשר שילבה את תורת הברירה הטבעית של דרווין עם [[גנטיקה של אוכלוסיות]] - תורת התורשה של גרגורי מנדל.{{הערה|van Wyhe, John (יולי 2002). "[http://darwin-online.org.uk/darwin.html Charles Darwin: gentleman naturalist: A biographical sketch]". The Complete Work of Charles Darwin Online. University of Cambridge.}} מאז, עצם קיומם של תהליכים אבולוציונים, והיכולת של הסינתזה המודרנית להסביר מדוע וכיצד הם מתרחשים, אינם נתונים במחלוקת בקרב ביולוגים.
 +
 
 +
כיום אבולוציה מודגמת לא רק בקרב מינים ביולוגיים אלא גם בקרב תהליכים אחרים כמו סימולציות מחשבים ותהליכי למידה במחשב. למרות ההסתמכות הבלעדית על תאוריית האבולוציה במחקר הביולוגי והרפואי יש עדיין התנגדות רבה לתאוריה זו בקרב חלק מה[[שמרנות|שמרנים]] הדתיים ובעיקר בקרב חלק מהנוצרים, המוסלמים והיהודים. לאחר הסינתזה המודרנית, רובן המוחלט של הביקורות על האבולוציה באו ממקורות דתיים, ולא מהקהילה המדעית.{{הערה|Numbers, Ronald (30 בנובמבר 2006). The Creationists: From Scientific Creationism to Intelligent Design, Expanded Edition. Harvard University Press. עמ' 624 pages. ISBN 0674023390.}} למרות זאת, רוב ה[[נוצרים]] מאמינים באלוהים כבורא, אך מקבלים את האבולוציה המדעית כתהליך טבעי.{{הערה|1=Godfrey, Laurie R. ''Scientists Confront Creationism''. Pg 8. W. W. Norton & Company (1984). {{ISBN|0393301540}}.}} יש גם מדענים דתיים שמפרסמים מידי פעם "תאוריות" חלופיות לאבולוציה - אשר מופנות לקהל הדתי - אולם הסברים אלה אינם מפורסמים בירחונים מדעיים שעוברים ביקורת עמיתים, הניבוי שלהם לקוי או אפסי, והם לא מצליחים לעמוד בביקורת שמוטחת בהם מצד מצדדי התאוריה של דאורווין. דוגמה לניגוח של טענות שמתנגדות לאבולוציה מופיעות בספר [[השען העיוור]], אולם למעשה התמיכה באבולוציה בקרב ביולוגים היא לא רק בהיבט של "ספירת ראשים" אלא באה לידי ביטוי בכך שאין מחקר מדעי ביולוגי או רפואי שמבוסס על "תאוריות" אלה והן נחשבות סוג של פסאבדו מדע.
    
===הטבלה המחזורית ===
 
===הטבלה המחזורית ===

תפריט ניווט