שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6 בתים ,  15:25, 22 ביולי 2019
מ
החלפת טקסט – " פרוש הדבר" ב־" פירוש הדבר"
שורה 56: שורה 56:  
באופן דומה, כל גורם מגביל עבור ייצורי הייצור הראשוני (כמו מים עבור צמחי יבשה, או חומרי הזנה בים) מהווה מגבלה כללית עבור גודל המערכת. כמות הזאבים במערכת תלויה בכמות הצרכנים הראשונים (אוכלי עשב וצמחונים אחרים) שתלויה בכמות הצמחייה שיש. בהיבט זה, של [[רמות טרופיות]], למערכת האקולוגית יש מבנה היררכי.
 
באופן דומה, כל גורם מגביל עבור ייצורי הייצור הראשוני (כמו מים עבור צמחי יבשה, או חומרי הזנה בים) מהווה מגבלה כללית עבור גודל המערכת. כמות הזאבים במערכת תלויה בכמות הצרכנים הראשונים (אוכלי עשב וצמחונים אחרים) שתלויה בכמות הצמחייה שיש. בהיבט זה, של [[רמות טרופיות]], למערכת האקולוגית יש מבנה היררכי.
   −
בגלל חוקי ה[[תרמודינמיקה]] יש איבוד של אנרגיה בכל טרנספורמציה של אנרגיה. אם נניח שצמחים, בעלי חיים צמחוניים וטורפים הם כולם בעלי משקל גוף זהה, פרוש הדבר הוא שיהיו הרבה יותר צמחים מאשר בעלי חיים צמחוניים והרבה יותר בעלי חיים צמחוניים יחסית לטורפים. [[האווארד ת. אודום]] ערך תחשיבים של זרימה תרמודינמית במערכות אקולוגיות. נחשוב על [[חברת שיא]] של [[יער]] שאינו גדל בשטחו והוא נמצא ב[[מצב יציב]] שבו כל הכמות הנוספת של צמחיה שגדלה נאכלת על ידי אוכלי צמחים, שבתורם נאכלים על ידי טורפים. על פי החישובים של אודום, צמחים מסוגלים לקיים 2 ק"ג למטר רבוע, בעוד טורף על, כמו נמר, מצליח לקיים 0.00002 ק"ג למטר רבוע. אם נמר שוקל 250 ק"ג נדרש שטח יער של 12.5 קמ"ר כדי להחזיק נמר אחד ולכן בשטח של 100 קילומטרים רבועים יהיו עד 8 נמרים, בעוד שלפי החישוב של אודום אם נניח שכל צמח שוקל 250 ק"ג יהיו בשטח זה 800 אלף צמחים.  פרוש הדבר גם, שצמחים תופסים 98% מה[[ביומאסה]], בעלי חיים צמחונים מהווים 1.70% מהביומסה, טורפים ראשוניים מהווים 0.11% מהביומסה, וטורפי העל מהווים 0.001% מהביו-מאסה, שהם מאית הפרומיל. במילים אחרות, נדרשים 100,000 ק"ג של צמחים כדי להחזיק 1 ק"ג של טורף על. <ref>[http://books.google.co.il/books?id=Ehb-r7Vr71UC&pg=PA25 The Biofuel Delusion: The Fallacy of Large Scale Agro-biofuels Production][[קוזו מיומי]] [[מריו גיאמפיטרו]], 2009, עמוד 25. </ref>
+
בגלל חוקי ה[[תרמודינמיקה]] יש איבוד של אנרגיה בכל טרנספורמציה של אנרגיה. אם נניח שצמחים, בעלי חיים צמחוניים וטורפים הם כולם בעלי משקל גוף זהה, פירוש הדבר הוא שיהיו הרבה יותר צמחים מאשר בעלי חיים צמחוניים והרבה יותר בעלי חיים צמחוניים יחסית לטורפים. [[האווארד ת. אודום]] ערך תחשיבים של זרימה תרמודינמית במערכות אקולוגיות. נחשוב על [[חברת שיא]] של [[יער]] שאינו גדל בשטחו והוא נמצא ב[[מצב יציב]] שבו כל הכמות הנוספת של צמחיה שגדלה נאכלת על ידי אוכלי צמחים, שבתורם נאכלים על ידי טורפים. על פי החישובים של אודום, צמחים מסוגלים לקיים 2 ק"ג למטר רבוע, בעוד טורף על, כמו נמר, מצליח לקיים 0.00002 ק"ג למטר רבוע. אם נמר שוקל 250 ק"ג נדרש שטח יער של 12.5 קמ"ר כדי להחזיק נמר אחד ולכן בשטח של 100 קילומטרים רבועים יהיו עד 8 נמרים, בעוד שלפי החישוב של אודום אם נניח שכל צמח שוקל 250 ק"ג יהיו בשטח זה 800 אלף צמחים.  פירוש הדבר גם, שצמחים תופסים 98% מה[[ביומאסה]], בעלי חיים צמחונים מהווים 1.70% מהביומסה, טורפים ראשוניים מהווים 0.11% מהביומסה, וטורפי העל מהווים 0.001% מהביו-מאסה, שהם מאית הפרומיל. במילים אחרות, נדרשים 100,000 ק"ג של צמחים כדי להחזיק 1 ק"ג של טורף על. <ref>[http://books.google.co.il/books?id=Ehb-r7Vr71UC&pg=PA25 The Biofuel Delusion: The Fallacy of Large Scale Agro-biofuels Production][[קוזו מיומי]] [[מריו גיאמפיטרו]], 2009, עמוד 25. </ref>
   −
השפעות נוספות של אנרגיה על הביולוגיה נסקרות בין היתר בספר "מדוע לפילים יש אוזניים גדולות" אחת ההשפעות היא לדוגמה כמות המזון שחיה צריכה לאכול בגודל מסויים. פילים ועכברים הם חיות בעלות דם חם. היות ורוב הזמן הסביבה קרה יותר מבעל החיים הוא מאבד כל הזמן חום אל הסביבה. כמות החום שנאבדת לסביבה תלויה בשטח הפנים אבל כמות החום שנוצרת תלויה במאסה של היצור. כאשר יצור גדול יותר המסה שלו גדלה בחזקה שלישית אבל נפח הפנים גדל בחזקה שניה. פרוש הדבר שהבידוד ביחס לסביבה הוא יעיל יותר. משום כך למרות שפיל אוכל כמות גדולה של מזון צמחי הכמות ביחס למשקל הגוף שלו היא קטנה יותר ביחס למשקל הגוף של הארנב.
+
השפעות נוספות של אנרגיה על הביולוגיה נסקרות בין היתר בספר "מדוע לפילים יש אוזניים גדולות" אחת ההשפעות היא לדוגמה כמות המזון שחיה צריכה לאכול בגודל מסויים. פילים ועכברים הם חיות בעלות דם חם. היות ורוב הזמן הסביבה קרה יותר מבעל החיים הוא מאבד כל הזמן חום אל הסביבה. כמות החום שנאבדת לסביבה תלויה בשטח הפנים אבל כמות החום שנוצרת תלויה במאסה של היצור. כאשר יצור גדול יותר המסה שלו גדלה בחזקה שלישית אבל נפח הפנים גדל בחזקה שניה. פירוש הדבר שהבידוד ביחס לסביבה הוא יעיל יותר. משום כך למרות שפיל אוכל כמות גדולה של מזון צמחי הכמות ביחס למשקל הגוף שלו היא קטנה יותר ביחס למשקל הגוף של הארנב.
    
==אנרגיה בכלכלה ובהתפתחות התרבות האנושית==
 
==אנרגיה בכלכלה ובהתפתחות התרבות האנושית==

תפריט ניווט