שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6,777 בתים ,  01:14, 15 ביולי 2009
דף חדש: '''תחרות משוכללת''' (Perfect competition) או '''שוק משוכלל''' הוא מונח בכלכלה נאו קלאסית המתאר מצב תאורטי של שוק ...
'''תחרות משוכללת''' (Perfect competition) או '''שוק משוכלל''' הוא מונח ב[[כלכלה נאו קלאסית]] המתאר מצב תאורטי של [[שוק]] שבו אמורים להתקיים מספר תנאים.

הכלכלה הנאו קלאסית מונה בדרך כלל את התנאים הבאים לשם קיומו של שוק משוכלל:

* '''ריבוי מוכרים וקונים''' שכל אחד מהם קטן מכדי להשפיע לבדו על ההיצע והביקוש (העדר [[מונופול|מונופולים]], [[מונופוסון|מונופסונים]], [[קרטל|קרטלים]] והעתרבות ממשלה ומוסדות חברתיים אחרים).
* '''עלויות כניסה נמוכות''' או אפסיות לשווקים. אין צורך בהשקעה ראשונית כדי להתחיל למכור.
* '''[[מידע מלא]]''' לכל המוכרים והקונים ידוע בכל זמן כל המחירים בשוק. (ובמקרה של מוצרים לא הומוגניים - גם את כל האיכויות של כל המוצרים).
* כל קונה חופשי להתקשר עם כל מוכר ולהיפך.
* התנהגות [[ראציונליות|רציונלית]] של המוכרים והקונים.( יש לשים לב ש"ראציונליות" בכלכלה נאו קלאסית שונה מהגדות נפוצות אחרות של ראציונליות). המטרה היחידה של פירמות היא למקסם רווח, וצרכנים רוצים למקסם "[[פונקציית תועלת]]".
* כל היחידות הנמכרות בשוק הן הומוגניות מנקודת מבטם של הקונים.
* העדרן של [[השפעה חיצונית|השפעות חיצוניות]], [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]] ו[[כשל שוק|כשלי שוק]] נוספים.

בהתקיים הנחות אלו, על פי הכלכלה הנאו-קלאסית, השוק יתנהל לפי חוקי הביקוש וההיצע, וישאף להגיע לשיווי משקל באמצעות מנגנון שמזכיר את "היד הנעלמה". הנחת יסוד, המשמשת הצדקה לתומכי כלכלת השוק היא שבכלכלת השוק קרובה המערכת הכלכלית למצב של תחרות משוכללת.

עם השנים, כלכלנים, בעיקר מזרמים הטרודוקסיים הוסיפו תנאים משתמעים - תנאים נוספים שחיוניים לקיומו של שוק משוכלל ואשר בדרך כלל אינם מפורטים על ידי הכלכלה הנאו קלאסית:
* העדרן של [[עלויות עסקה]] ([[כלכלה מוסדית]]), וקיומן של נורמות מוסר ומוסדות שיאפשרו אכיפת עסקאות.
* אי תלות בין העולם הכלכלי והעולם הפוליטי המדיני התרבותי והצבאי, אי קיומם של מוסדות.
* הבטחה של זכויות רכוש לכל ובאופן שוויוני.
* "עולם ריק" - אי תלות בגורמים טבעיים (כמו שירותים מהמערכת האקולוגית), או השפעה של הכלכלה על גורמים אלה. (בניגוד לכלכלה אקולוגית)
* ניתוח סטטי - בניגוד לניתוח דינאמי על פני זמן (בניגוד לתחרות שומפטריאנית או לכלכלה אבולוצונית).
* אי תלות של הכלכלה בייקום הפיזי, באנרגיה, אנטרופיה, מגבלות של זמן ומרחב (בניגוד לכלכלה אקולוגית).
* אפשרות של הופכיות בזמן, ופונקציות שמתנהגות "יפה" (גזירות חלקות וכו').
* העדר תלות בין היצע וביקוש, והעדר יכולת של יצרנים להשפיע על טעם הצרכנים, או של הצרכנים לשנות את הטעמים שלהם.
* העדר השפעות של טעמים, טכנולוגית ואסטרטגיות כלכליות בהיבטים רשתיים בין צרכנים לצרכנים, יצרנים ליצרנים. העדר רגשות כמו קנאה, או אהבה. העדר מוצרים שמספקים שירותי סטטוס חברתי.
* העדר קשר בין טכנולוגיה ופיתוח טכנולוגי לבין העולם הכלכלי (בניגוד לדוגמה לתחרות שומפטריאנית).

כלכלנים נאו קלאסיים מודים כי מדובר במודל תאורטי שאינו מתקיים במדויק. המציאות הכלכלית האמיתית, מושפעת מהימצאם של מונופולים, קרטלים, התערבות ממשלתית, יצרנים וצרכנים ששיקוליהם אינם מונחים בידי "רציונל" במובנו הכלכלי, היעדר מידע מושלם ושווה לכל וסטיות אחרות מהנחות המודל התאורטי. כלכלנים נאו קלאסיים נוהגים לטעון כי השימוש במודל של תחרות משוכללת הוא לצורך פשטות הדיון, וכדי להתבונן בשוק ב"תנאי מעבדה" לצורך התמקדות בבחינת היבטים מסוימים של התנהגותו.

עם זאת, "הסטיות" הרבות שניתן לבצע ממודל השוק המשוכלל גורמות לכך שניתן להגיע למסקנות שונות זו מזו, וכן להמלצות מדיניות שונות למדי מאלו הנהוגות על ידי שימוש במודל של תחרות משוכללת, וזאת על ידי שינוי של מספר קטן של הנחות יסוד במודל. כך לדוגמה, על ידי הנחה של [[היוון היפרבולי]], במקום היוון רגיל הגיע דייוויד לייבסון לטענה שיעילות פארטו גבוה יותר תהיה דווקא על ידי קיום של פנסיה חובה.

[[יוזף שומפטר]] טען כי על ידי הכנסת מימד דינאמי לניתוח הכלכלי (והנחה כי טכנולוגיה משפרת את מצב המוצרים ואת מצבם של הפרטים) תחרות משוכללת היא מצב לא רצוי שבו אין לפירמות כסף למחקר ופיתוח, ולכן יש להעדיף תחרות בין מעטים. [[סטיב קין]] ואחרים מצביעים על כך שפירמה שמעוניינת למקסם רווחים בהניתן הנחות של ניתוח דינאמי צריכה להתנהג אחרת מאשר פירמה שרוצה למקסם רווח בניתוח סטטי, לדוגמה עליה לדאוג לשמור על עודף כושר ייצור כדי להיות מסוגלת להגדיל את נתח השוק שלה.

[[קטגוריה:שוק]]
[[קטגוריה:כלכלה נאו קלאסית]]

תפריט ניווט