שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,476 בתים ,  00:49, 5 בדצמבר 2011
יצירת דף עם התוכן "'''I = PAT ''' היא נוסחת להדגמה או לחישוב מקורב של ההשפעה האנושית על הסביבה ..."
'''I = PAT ''' היא נוסחת להדגמה או לחישוב מקורב של [[השפעות סביבתיות|ההשפעה האנושית על הסביבה]] על ידי משתנים של [[אוכלוסין]], [[צריכה לנפש]] ו[[טכנולוגיה]].

פרוש הנוסחה I = P × A × T

היא כי חוזק ההשפעה (I מהמילה Impact ) על [[הסביבה הטבעית]] שווה בקירוב למכפלה של P גודל [[אוכלוסיית העולם|האוכלוסיה]] בגודל A (מהמילה Affluence) שמייצגת עושר, או צריכה לנפש, כפול הגודל T שמייצג [[טכנולוגיה]] Technology. נוסחה זו מייצגת טענה לפיה הגידול באוכלוסיה, בצריכה לנפש ובטכנולוגיה גורמת לגידול ב[[סביבתנות|נזק לסביבה]].

הנוסחה פותחה בשנות ה-70 של המאה ה-20 במהלך ויכוח בין בארי קומונר (Barry Commoner), [[פול ארליך]] ו[[ג'ון הולדרן]]. קומונר טען כי ההשפעות הסביבתיות בארצות הברית נגרמו בעיקר בגלל שינויים בטכנולוגיות הייצור שבאו לאחר מלחמת העולם השנייה, בעוד ארליך והולדרן טענו כי כל שלושת הגורמים הם חשובים, והדגישו במיוחד את החשיבות של [[גידול אוכלוסין]].

הנוחסה יכולה להוות עזר או קירוב ראשוני להבנת הגורמים הראשיים של השפעות אנושיות על הסביבה הטבעית. הוגים מאוחרים יותר כמו [[כלכלה אקולוגית|הכלכלן האקולוגי]] [[הרמן דיילי]] מצביעים על כך ש"טכנולוגיה" יכולה להעלות או להוריד את כמות ההשפעה הסביבתית בהתאם לסוג שלה. לדוגמה היא יכולה לסמל שריפת [[פחם]] או לחלופין לסמל [[טורבינות רוח]].

==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/I_PAT IPAT] בוויקיפדיה האנגלית

[[קטגוריה:כלכלה אקולוגית]]
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
[[קטגוריה:קיימות]]
[[קטגוריה:סביבתנות]]
[[קטגוריה:מדדים]]
[[קטגוריה:אוכלוסין]]
[[קטגוריה:צריכה]]
[[קטגוריה:צמיחה כלכלית]]
[[קטגוריה:טכנולוגיה]]

תפריט ניווט