שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,582 בתים ,  11:01, 4 במרץ 2013
שורה 6: שורה 6:  
במוצרים שבהם השירות הוא מרכיב מרכזי, וכדאיות ייבוא חומרי גלם נמוכה יחסית, נהוגה פעמים רבות גם שיטת זכיינות, שבה מעניק התאגיד הרב-לאומי זכיון הפעלה ליצרנים או נותני שירות במדינה מסוימת, כשאלו פועלים במדינתם כיצרנים עצמאיים שיש להם זכיון לשימוש במותג של החברה הרב-לאומית, ונהנים מהדרכה וסיוע במובן כללי יותר מהחברה האם, כמו כן התאגיד הרב לאומי מעניק [[יתרונות לגודל]] לחברות הקטנות יותר. היבטים אלה כוללים מיתוג של מוצרי החברה, וכן תקנים פנים ארגוניים הנוגעים לייצור, שיווק וניהול לקוחות. התאגיד הרב-לאומי מתמקד בהיבטים כמו פרסום, מחקר ופיתוח, לוגיסטיקה, ניהול ושיווק אסטרטגי. במקרים כאלו, התאגיד הרב-לאומי יכול להעניק זכיונות פעולה לתאגידים שאינם רב-לאומיים.  
 
במוצרים שבהם השירות הוא מרכיב מרכזי, וכדאיות ייבוא חומרי גלם נמוכה יחסית, נהוגה פעמים רבות גם שיטת זכיינות, שבה מעניק התאגיד הרב-לאומי זכיון הפעלה ליצרנים או נותני שירות במדינה מסוימת, כשאלו פועלים במדינתם כיצרנים עצמאיים שיש להם זכיון לשימוש במותג של החברה הרב-לאומית, ונהנים מהדרכה וסיוע במובן כללי יותר מהחברה האם, כמו כן התאגיד הרב לאומי מעניק [[יתרונות לגודל]] לחברות הקטנות יותר. היבטים אלה כוללים מיתוג של מוצרי החברה, וכן תקנים פנים ארגוניים הנוגעים לייצור, שיווק וניהול לקוחות. התאגיד הרב-לאומי מתמקד בהיבטים כמו פרסום, מחקר ופיתוח, לוגיסטיקה, ניהול ושיווק אסטרטגי. במקרים כאלו, התאגיד הרב-לאומי יכול להעניק זכיונות פעולה לתאגידים שאינם רב-לאומיים.  
   −
שני מאפיינים אלה של התאגידים הרב-לאומיים הביאו לפיחות בחשיבות הסחר הבינלאומי בסחורות ולגידול בחשיבות של [[שוק ההון]] הבינלאומי. מבנה זה מעניק לתאגידים הרב-לאומיים גמישות רבה יחסית בהשוואה לתאגידים בינלאומיים מדורות קודמים, משום שהדבר מאפשר להם להפחית את מצבת העובדים המועסקת בתאגיד, לטובת חוזים מול קבלני-משנה המקיימים יחסים כאלו עבורו. דבר זה מאפשר לתאגיד רב-לאומי לפטר או להעסיק עובדים ולגייס הון תוך שהם מוגבלים פחות על ידי חוקי הגנה על עובדים או חוקים הנוגעים ל[[סביבתנות|הגנת הסביבה]].  
+
היבט נוסף של חלק מהתאגידים הרב לאומי הוא פעילות בענפים רבים. אם בעבר היו חברות מכוניות, חברות מיצים, וחברות קולנוע, כיום ניתן למצוא תאגידים רב לאומיים שפועלים בעשרות תחומים, ולעיתים מנצלים את כוחם בתחום אחד כדי להנות מיתרונות בענפים ייצור אחרים.  
   −
אחת הסיבות המרכזיות למעבר לייצור רב-לאומי היא חוקי העבודה בשוקי העבודה ברוב מדינות המערב, שמקשים על פיטורי עובדים. סיבה נוספת היא שכרם הגבוה של עובדים, בעיקר עובדי תעשייה וייצור במדינות אלה בהשוואה לעובדים במדינות עניות יותר. היבט נוסף הוא חוקים שנועדו להגן על בטיחות העובדים בעבודה או חוקי הגנה על הסביבה. בגלל סיבות אלה, משתלם יותר לתאגידים לייצר את המוצרים שלהם במדינות עניות ולהשאיר במערב היבטים כמו שיווק, שאותם קשה יותר להעביר למדינות עניות. יש מקרים שבהם גם תמיכת לקוחות, הנהלת חשבונות, לוגיסטיקה, מחקר ופיתוח מועברים למדינות אחרות.  
+
==התחזקות שוק ההון==
 +
שני מאפיינים של התאגיד הרב-לאומי - של ייצור מבוזר על פני מדינות שונות ושל אפשרות לבזר את פעילות השיווק שלו על ידי זכיינים, הביאו לפיחות בחשיבות הסחר הבינלאומי בסחורות ולגידול בחשיבות של [[שוק ההון]] הבינלאומי. מבנה זה מעניק לתאגידים הרב-לאומיים גמישות רבה יחסית בהשוואה לתאגידים בינלאומיים מדורות קודמים, משום שהדבר מאפשר להם להפחית את מצבת העובדים המועסקת בתאגיד, לטובת חוזים מול קבלני-משנה המקיימים יחסים כאלו עבורו. דבר זה מאפשר לתאגיד רב-לאומי לפטר או להעסיק עובדים ולגייס הון תוך שהם מוגבלים פחות על ידי חוקי הגנה על עובדים או חוקים הנוגעים ל[[סביבתנות|הגנת הסביבה]].  
    +
אחת הסיבות המרכזיות למעבר לייצור רב-לאומי היא חוקי העבודה בשוקי העבודה ברוב מדינות המערב, שמקשים על פיטורי עובדים. סיבה נוספת היא שכרם הגבוה של עובדים, בעיקר עובדי תעשייה וייצור במדינות אלה בהשוואה לעובדים במדינות עניות יותר. היבט נוסף הוא חוקים שנועדו להגן על בטיחות העובדים בעבודה או חוקי הגנה על הסביבה. בגלל סיבות אלה, משתלם יותר לתאגידים לייצר את המוצרים שלהם במדינות עניות. דבר זה מכונה לעיתים גם [[מיקור חוץ]].
   −
התאגידים הרב-לאומיים, בהתאם, מתמקדים בתחומים בהם יש עדיין יתרון יחסי גדול למדינת האם של התאגיד. תאגידים רב-לאומיים רבים מקטינים את מעורבותם הישירה בנושאי ייצור מוצרים, ומתמקדים בלוגיסטיקה, מחקר ופיתוח, בשיווק ומיתוג. לדוגמה, תאגיד רב-לאומי העוסק במיצים עשוי להעביר את ייצור המיצים בפועל לחברות עצמאיות שונות, כשעיקר עבודתו מתמקדת במיתוג המיצים השונים, פיתוח מיצים חדשים, שיווק המיצים ומכירתם בשוק.
+
התאגידים הרב-לאומיים המערביים, הוציאו את פעילות הייצור החוצה מהמדינות המערביות. הם לעיתים משאירים במדינת המערבית פעילויות שקשה יותר להעביר למדינות עניות כמו שיווק, מחקר או פיתוח. עם זאת לעיתים גם היבטים אלה מועברים הלאה. לדוגמה תאגידי חומרה ותוכנה רבים שהחלו לפעול בארצות הברית העבירו את חלק ממרכזי הפיתוח שלהם למדינות כמו ישראל או דרום קוריאה, שבהן השכר זול יותר.  
   −
לטענת רבים בתנועת האנטי-גלובליזציה, גודלם של התאגידים הרב-לאומיים והיותם מפרסמים מרכזיים בעיתונים ובערוצי טלוויזיה, תרומה למיזמי תרבות, ויכולתם לנייד את הייצור ממקום למקום הקנו להם השפעה פוליטית רבה. במיוחד, נטען כי חברות כאלו נהנות מהשפעה על מדינות קטנות יותר או עניות יותר, באמצעות החלטה לייצר או שלא לייצר בהן.
+
בדומה להוצאת הפעילות היצרנית מתוך מדינות מערביות, התאגיד עצמו יכול לעיתים קרובות לצאת מפעילות הייצור עצמה ולהתמקד בפעילות ליבה כמו ניהול, או שיווק. תאגידים רב-לאומיים רבים מקטינים את מעורבותם הישירה בנושאי ייצור מוצרים, ומתמקדים בלוגיסטיקה, מחקר ופיתוח, בשיווק ומיתוג. לדוגמה, תאגיד רב-לאומי העוסק במיצים עשוי להעביר את ייצור המיצים בפועל לחברות עצמאיות שונות, כשעיקר עבודתו מתמקדת במיתוג המיצים השונים, פיתוח מיצים חדשים, שיווק המיצים ומכירתם בשוק. יש מקרים שבהם גם תמיכת לקוחות, הנהלת חשבונות, לוגיסטיקה, מחקר ופיתוח מועברים למדינות אחרות ואו לחברות בת. העברת האחריות על ייצור והיבטים אחרים לחברות בנות מקל על התאגיד במקרים רבים גם להתנער מאחריות במקרים של תקלות או ביקורת על התנהלות התאגיד בשל התנהגות לא אתית.  
    +
==השפעות וביקורת==
 +
לטענת רבים בתנועת "[[האנטי-גלובליזציה]]", גודלם של התאגידים הרב-לאומיים והיותם מפרסמים מרכזיים בעיתונים ובערוצי טלוויזיה, תרומה למיזמי תרבות, ויכולתם לנייד את הייצור ממקום למקום הקנו להם השפעה פוליטית, תרבותית, כלכלית ותקשורתית רבה.
 +
 +
תאגידים רב לאומיים נהנים מהשפעה גבוהה יותר על מדינות קטנות יותר או עניות יותר, באמצעות החלטה לייצר או שלא לייצר בהן, וכן בגלל שבמדינות אלה לעיתים קרובות יש בעיות גבוהות יותר של [[שחיתות]] ואפשרויות קלות יותר לבצע [[לובי פוליטי]]. תאגידים רב לאומיים של מדינות חזקות ועשירות יכולים לנצל את הקשרים שלהם במדינות אלה כדי להפעיל [[מדיניות חוץ]] על המדינה הקטנה יותר. כך לדוגמה טען יובל שטייניץ כי ארצות הברית הפעילה בעבר לחץ פוליטי על ישראל כדי שזו לא תעלה את ה[[תמלוגים]] הנוגעים ל[[גז טבעי בישראל]] שכן דבר זה היה עלול לפגוע בחברות אמריקאיות. בעבר, נהגו חברות רב-לאומיות לאיים על שליטים בהתערבות צבאית של מדינות האם שלהן במקרה שהשליטי רצה להגביל את פעילות התאגיד או להפר חוזה מולן.
 +
 +
תאגיד רב-לאומי הוא בעל השפעה על העיתונות המקומית והעולמית ועל ערוצי הטלוויזיה דרך היותו הוצאות הפרסום שלו, כך שהוא עלול לגרום לבעלי העיתון לייצר [[צנזורה]] עצמית מצד מבקרים של התאגיד. תאגידים רב לאומיים יכולים להוציא כסף רב על פרסום ושיווק ואף להפיק תוכניות לימוד לבתי ספר. חלק נוסף של התאגיד הוא ניהול משברים, דוברות ויחסי ציבור שתורמים חלק מהתכנים המפורסמים באמצעי התקשורת. חלק מהתאגידים נהנים מהשפעה על התקשורת באמצעות שליטה צולבת שלהם על אמצעי תקשורת. ההשפעה על התקשורת משמשת הן לשם השפעה ישירה- לדוגמה פרסום סמוי, הצגת פעילות התאגיד באור חיובי וכן ההצגת היבטים הנוגעים לתאגיד (לדוגמה הסכמי סחר או חוקים המשפיעים על התאגיד באור שנוח לתאגיד), והן לשם השפעה על פוליטקאים, מפלגות וארגונים פוליטיים דרך החשיפה שמעניקה להם העיתונות.
 +
 +
השפעות נוספות של תאגידים הם דרך מענקי מחקר לאוניברסיטאות ומכוני מחקר (ראו [[הפרטת המחקר]]) וכן דרך השפעות תרבותיות והשפעה על טעמי הצרכנים, ראו [[תרבות הצריכה]]. היבט נוסף הוא השפעה על תשתיות וטכנולוגיות הגורמים ל[[נעילה טכנולוגית]] באופן שנוח לתאגידים חזקים. דוגמה מרכזית לכך היא [[פרבור]].
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט