שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''דלת מסתובבת''' (או הדלת המסתובבת) (Revolving door) הוא מונח המתאר תנועה של בעלי-תפקידים בין משרות ציבוריות בדרג הפוליטי או בדרג המקצועי בשירות המדינה לבין משרות בכירות בקרב [[תאגיד|תאגידים]] ועסקים אשר מושפעים על ידי חקיקה ופיקוח שלטוניים.
+
'''שיטת הדלת מסתובבת''' (Revolving door) הוא מונח המתאר תנועה של בעלי-תפקידים בין משרות ציבוריות בדרג הפוליטי או בדרג המקצועי בשירות המדינה לבין משרות בכירות בקרב [[תאגיד|תאגידים]] ועסקים אשר מושפעים מ[[רגולציה]], חקיקה ופיקוח שלטוניים. הדבר נחשב לאחד הערוצים של [[קשרי הון שלטון]] התורמים ל[[שחיתות]] ומהווים חלק מ[[קפיטליזם למקורבים]].  
   −
בחלק מהמקרים חלופת התפקידים מתבצעת לאחר צינון של תקופה מסויימת, אך בנסיבות מסויימות התפקידים מתקיימים בו-זמנית. פרשנים פוליטיים וכלכלנים טוענים שמערכת יחסים לא בריאה עלולה להתפתח בין הממשל ומגזר הפרטי, בהתבסס על טובות הדדיות על חשבון המדינה והכפפת הרגולציה לאינטרסים של החברות המפוקחות.
+
בחלק מהמקרים חלופת התפקידים מתבצעת לאחר צינון של תקופה מסויימת, אך בנסיבות מסויימות התפקידים מתקיימים בו-זמנית. פרשנים פוליטיים וכלכלנים טוענים שמערכת יחסים לא בריאה עלולה להתפתח בין הממשל ומגזר הפרטי, בהתבסס על טובות הדדיות על חשבון המדינה והכפפת הרגולציה לאינטרסים של החברות המפוקחות ([[רגולטור שבוי]] - כאשר התוצאות הכלכליות של דבר זה הם [[כשלי שוק]] שונים כגון [[מונופולים]], [[סיכון מוסרי]], הזנחה של [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]] ועוד.
   −
שיטת הדלת המסתובבת מתרחשת לדוגמה כאשר פקידים מקבלים החלטות שיכולות להשפיע על הרווחיות של פירמה מסויימת, ולאחר סיום תפקידם מתחילים לעבוד באותה חברה. לשם נסיון להקטין בעיה זו מקובלת כיום תקופת צינון של שנה בקרב נושאי משרה ניהולית בכירה בשירות המדינה לפני שהם יכולים לעבוד בחברות שהיתה להם השפעה עליהם בעבר.  
+
שיטת הדלת המסתובבת מתרחשת לדוגמה כאשר פקידים מקבלים החלטות שיכולות להשפיע על הרווחיות של פירמה מסויימת, ולאחר סיום תפקידם מתחילים לעבוד באותה חברה. לשם נסיון להקטין בעיה זו מקובלת כיום תקופת צינון של שנה בקרב נושאי משרה ניהולית בכירה בשירות המדינה לפני שהם יכולים לעבוד בחברות שהיתה להם השפעה עליהם בעבר. בעיה דומה היא מעבר של נושאי משרה בכירים בתאגידים גדולים שעובדים לעבוד במשרות ציבוריות שמבצעות רגולציה על אותן חברות.  
    
==דוגמאות מישראל==
 
==דוגמאות מישראל==
שורה 10: שורה 10:  
בעקבות פרשת ניר גלעד נחשף שפקידי מדינה רבים לשעבר, ואף שרים וחברי כנסת עבדו לאחר מכן ב[[חברה לישראל]].  
 
בעקבות פרשת ניר גלעד נחשף שפקידי מדינה רבים לשעבר, ואף שרים וחברי כנסת עבדו לאחר מכן ב[[חברה לישראל]].  
   −
דוגמה נוספת היא מינויה של [[רונית קן]], הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, לדירקטורית בשותפות רציו העוסקת בגילוי והפקת [[גז טבעי בישראל|גז טבעי]], זאת מספר שנים לאחר שנתנה לחברות אלה פטור מהסדר כובל. גם בעקבות פרשה זו נחשף כי בכירים רבים שכיהנו בעבר במגזר הציבורי בתפקידי פיקוח ובמשרד האוצר, עובדים במסגרת עסקים של [[יצחק תשובה]].  
+
דוגמה נוספת היא מינויה של [[רונית קן]], [[הגבלים עסקיים|הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים]], לדירקטורית בשותפות רציו העוסקת בגילוי והפקת [[גז טבעי בישראל|גז טבעי]], זאת מספר שנים לאחר שנתנה לחברות אלה פטור מהסדר כובל. בעקבות פרשה זו נחשף כי בכירים רבים שכיהנו בעבר במגזר הציבורי בתפקידי פיקוח ובמשרד האוצר, עובדים במסגרת עסקים של [[יצחק תשובה]]. דבר זה הוא חלק מ[[קשרי הון-שלטון במשק הגז הטבעי בישראל]].
     

תפריט ניווט